I foråret 1978 begyndte Helsingør Skibsværft på
sin nybygning nr. 418.
Nybygningen var den første af 3 færger, som skulle bruges
i den nye form for intercitytrafik. Færgerne var forholdsvis store
med et meget moderne udstyr, således at passagererne havde gode
muligheder for at nyde turen mellem de 2 havnebyer, Korsør og
Nyborg.
![](grafik/sb09.jpg)
Søsætningen fandt sted den 8. august 1978, og da skibet
nåede vandoverfladen skubbede det 5.500 tons vand foran sig og
skabte en stor bølge i Helsingør Havn. Bølgen fik
en tidligere rutebåd til at krænge så meget, at fortøjningen
bristede, så rutebåden var lige ved at kæntre.
![](grafik/sb10.jpg)
Den første af de 3 færger fik navnet "Dronning Ingrid".
Med de nye færger blev rejsehastigheden over bæltet nedsat
med 15 minutter, så overfarten kun tog 1 time.