Forrige side Sporvognene i København - Linie 19 Nęste side

Linie 19 blev oprettet hele 3 gange!

Den første linie 19 begyndte at køre i 1921 på næsten den samme rute, som linierne 6 og 8 havde senere. Linie 19 blev nedlagt igen i 1927.

I 1933 kom linienummeret i brug igen, denne gang som en buslinie - den senere linie 29. Linien blev lukket i maj 1940 på grund af mangel på brændstof og gummi.

I december 1943 blev linie 19 oprettet for tredie gang. Nu var den sporvognslinie, som skulle hjælpe med aflastning af linierne 5 og 16.



Der har været en linie 19X også. Den kørte næsten samme rute som linie 19.

Den havde endestation lige ved siden af Harreskov-banen og kørte ind til Rådhuspladsen.

Ideen var at passagerer, der kom med toget kunne komme hurtigere og nemmere til centrum.

Linie 19X var ingen succes og kørte kun fra oktober 1952 til slutningen af januar 1958.


Liniens sidste dag som sporvogn var den
31. oktober 1964
.
Liniens kælenavn var:
Prærielinien da den undervejs på sin rute passerede en strækning kaldet Prærien, den nuværende Bispeengbue.

Forrige side Nęste side