Danske jernbaner 1844 - 1847 Nęste side


Altona - Kiel

Den første jernbane i kongeriget Danmark blev åbnet den 18. september 1844.

Christian VIII's Nordøstersø Jernbane gik fra Kiel til Altona, begge danske byer indtil 1864. Byerne er i dag tyske, og Altona er en forstad til Hamburg.

Jernbanens succes i de danske hertugdømmer, gjorde interessen for en jernbane i selve Danmark endnu større.

København - Roskilde

Den første jernbane i selve Danmark blev åbnet af kong Christian VIII og dronning Caroline Amalie den 26. juni 1847.

Dagen var en dejlig sommerdag, og der blev saluteret, da kongen med sit følge ankom til Københavns Banegård, som var udsmykket med guirlander i rødt og grønt.

Præcis kl. 12.45 begyndte det 11 vogne lange tog rejsen mod Roskilde.

Toget blev trukket af damploko-motivet Odin. I en åben jernbane-vogn spillede Livjægernes musik-korps "Beskærm vor konge, store Gud".

Toget ankom til Roskilde 40 minutter senere uden problemer.

Efter ankomsten blev kongen og dronningen sammen med deres følge beværtet. De besøgte dom-kirken, og efter at kongeparret havde holdt taffel tog de tilbage til Sorgenfri Slot i hestetrukne vogne.

Den 27. juni 1847 åbnedes jernbanen for publikum med 3 daglige tog i hver retning.

Strækningen København-Roskilde var 31.3 km lang eller i gamle danske mål lige over 4 mil. Når man rejste fra København til Roskilde på 2. klasse kostede det i 1847 72 Rigsbankskilling, hvilket svarer til ca. 81 nutidskroner - I dag (2005) koster den samme rejse 59,50 DKK.

Stationen i Roskilde indeholder stadig dele fra den oprindelige station, og er dermed den eneste bygning der stammer tilbage fra 1847.


Nęste side