Linie 14's forfader var en hestetrukken buslinie oprettet i 1841.
Linien gik fra Københavns centrum mod nord over Sorgenfri
til Charlottenlund. I 1863 fik en del af ruten skinner, og de første
sporvogne kunne ses i København. Skinnerne til Klampenborg
var lagt i 1884.
Strækningen fra Trianglen til Klampenborg blev trafikeret
af dampsporvogne. Linien var dog ikke nogen succes og blev lukket
i 1892.
Sporene blev brugt til en lokal sporvejslinie fra 1897 til 1902,
hvor man begyndte på at elektrificere hele strækningen
fra Charlottenlund til København.
I 1904 var man færdig og linie 14 begyndte som en elektrisk
sporvejslinie.
|
|
Linien blev betjent af 2 selskaber i henholdsvis København
og Hellerup:
|
Når en sporvogn passerede grænsen mellem de 2 selskaber,
blev personalet på vognene skiftet.
Gennem årene blev linien en af Københavns længste.
I 1949 var den 17,3 kilometer lang.
|
Liniens sidste dag som sporvogn var den
16. oktober 1965.
Liniens kælenavn var:
Marianne på grund af dens rød/hvid/blå
farver - de franske nationalfarver.
|
|
|