Forrige side Sporvognene i København - Linie 14 Nęste side

Linie 14's forfader var en hestetrukken buslinie oprettet i 1841.

Linien gik fra Københavns centrum mod nord over Sorgenfri til Charlottenlund. I 1863 fik en del af ruten skinner, og de første sporvogne kunne ses i København. Skinnerne til Klampenborg var lagt i 1884.

Strækningen fra Trianglen til Klampenborg blev trafikeret af dampsporvogne. Linien var dog ikke nogen succes og blev lukket i 1892.

Sporene blev brugt til en lokal sporvejslinie fra 1897 til 1902, hvor man begyndte på at elektrificere hele strækningen fra Charlottenlund til København.

I 1904 var man færdig og linie 14 begyndte som en elektrisk sporvejslinie.

 

Linien blev betjent af 2 selskaber i henholdsvis København og Hellerup:

Når en sporvogn passerede grænsen mellem de 2 selskaber, blev personalet på vognene skiftet.

Gennem årene blev linien en af Københavns længste. I 1949 var den 17,3 kilometer lang.


Liniens sidste dag som sporvogn var den
16. oktober 1965
.

Liniens kælenavn var:
Marianne på grund af dens rød/hvid/blå farver - de franske nationalfarver.

Forrige side Nęste side