Forrige side Sporvognene i København - Historien Nęste side
Forrige side 1 2 3 4 5 Nęste side

København var nordens sporvejsby nr. 1, men det skulle ikke vare ved.

En langtidsplan for driften af det offentlige trafiksystem var vedtaget i 1962 og betød at 6 linier. linierne 1, 2, 5, 6, 10 og 16, skulle fortsætte med at være sporvejslinier, mens resten skulle omstilles til buslinier.

Derfor indkøbtes 100 helt nye sporvogne fra Düwag i Düsseldorf, Tyskland. Bestillingen kunne udvides med yderligere 100 vogne.

I september 1967 leveredes de sidste Düwag sporvogne, som blev færdiggjort på Sporvejenes hovedværksted og sat i drift i løbet af 1968.

Allerede i 1969 ændredes langtidsplanen til at alle sporvejslinier skulle nedlægges senest i 1972.

Den 22. april 1972 blev den sidste dag, hvor man i Københavns gader kunne se de farverige sporvogne i trafik.

Københavns Borgerrepræsentation havde lavet en aftale med sporvejene i Alexandria, Ægypten, som 'købte' de næsten helt nye Düwag sporvogne.

En enkelt af Düwag spor-vognene var brændt under et remiseophold, så det blev kun 99 næsten nye sporvogne, som afskibedes til Alexandria i Ægypten.

De sidste af sporvognene havde kun kørt i 4 år inden det københavnske sporvejssystem blev nedlagt.


Selvom Københavns Sporveje gennem tiden havde reserveret enkelte sporvogne og busser til museumsbrug blev ingen af Düwag vognene gemt.

Alle kom til Ægypten, hvor de fleste af dem den dag i dag (2005) stadig kører rundt.

Efterhånden som sporvognene blev overflødige blev de brændt i Køben-havns Sydhavn.

...en æra var forbi.

Forrige side
Forrige side 1 2 3 4 5 Nęste side
Nęste side